Ayurvedisk kunskap

På min resa i Indien ingick även en Ayuervidisk kurs. Jag skall försöka delge er min akunskaper.

Ayur-Veda betyder kunskap om livet. Hela livet. En urgammal visdom om liv och hälsa, har en historia sen kanske så långt tillbaka som 4-6 000 år och som baserad på det som är enkelt och naturligt.

Ayur-Veda är för dig alla det gäller bara att sätta sig in i denna spännande värld.

Universum förstås som ett uttryck för ett underliggande fält som oavbrutet påverkar vår existens. Medvetenheten är kärnan i livet. Genom att förstå hur naturens grundläggande element uttrycks i vår inviduella konstitution får vi insikter som möjliggör maximalt välmående och balans. Detta ökar vår förståelse och tolerens för andra.

Vata, Pitta, Kapha är korta beskrivningar av tre begrepp som ofta återkommer i Ayur-Veda. Du kan se dem som tre naturkrafter eller energiformer (doshor). De reglerar alla egenskaper och funktioner både i din kropp och i resten av universum.

Alla har delar av dessa doshor men de kan lätt hamna i obalans och då kan med enkla medel snabbt hitta balansen igen.

Man kan se hur ens konstitution varit och hur den är idag. Man för även in de fem sinnena, rytmer (dygns, säsong,mån och tidvatten)oljor mm allt för att förstärka och hjälpa till för att få balans i levet.



Och anledningen till min nyfikenhet är mångfasiterad men en anledning är att Neem används mycket i denna lära, många behandlingar och mediciner har Neem oljan som bas. Coolt! 
www.neembutiken.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0